Latvijas skolās darbu sāk 14 programmas “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM” jaunie skolotāji
Līdz ar jaunā mācību gada sākumu Liepājas, Jelgavas, Ādažu, Mārupes, Cēsu, Ventspils un Rīgas reģiona skolās darbu uzsākuši 14 jauni eksakto zinātņu skolotāji – programmas “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM” dalībnieki. Lielākā daļa no skolotājiem pasniegs vairākus STEM mācību priekšmetus: septiņi skolotāji mācīs matemātiku, pieci – bioloģiju, pa trim skolotājiem – fiziku un ķīmiju, pa diviem – dabaszinātnes, inženierzinības, dizainu un tehnoloģijas, bet viens – robotiku.
“Katram no jaunajiem skolotājiem ir sava motivācija: vēlme iedvesmot bērnus, ticība, ka mācīšanās var mainīt dzīvi, un pārliecība, ka STEM priekšmeti ir pieejami ikvienam. Viņi ienāk klasēs ar misiju palīdzēt skolēniem noticēt saviem spēkiem un atklāt, ka zinātne, matemātika un tehnoloģijas nav sarežģīti priekšmeti, bet gan ceļš uz iespējām un izaugsmi nākotnē,” par jaunajiem skolotājiem saka “Iespējamās misijas” valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne.
“Atbalstot jauno skolotāju piesaisti skolām, Enefit palīdz risināt vairākus gadu desmitus Latvijā ielaistu problēmu, kuras sekas sabiedrība izjūt aizvien skaudrāk. Darbaspēka trūkums un kvalitātes kritums tehniskajās nozarēs valsts kopējo konkurētspēju noteikti neuzlabo. Tāpēc likumsakarīgi ieguldām izglītībā, un ikviens jaunais STEM jomas eksperts, ko izdodas piesaistīt un sagatavot darbam skolās, ir liels sasniegums,” motivāciju atbalstīt programmu skaidro Enefit valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns.
14 jaunie skolotāji ir ieguvuši augstāko izglītību STEM jomās, un arī viņu līdzšinējā profesionālā pieredze bijusi cieši saistīta ar šīm nozarēm. Programmas dalībnieki iepriekš strādājuši medicīnas, informācijas tehnoloģiju, loģistikas, grāmatvedības nozarē, pētniecībā, banku sektorā, valsts pārvaldē, kā arī uzņēmējdarbībā. Šovasar jaunie skolotāji piedalījās “Vasaras universitātē”, kur ieguva nepieciešamās zināšanas un pieredzi darbam ar bērniem. Teorētiskās zināšanas programmas dalībnieki turpinās apgūt nākamos divus gadus līdztekus darbam skolās: Jelgavas 4. vidusskolā, Jelgavas 5. vidusskolā, Ozolnieku vidusskolā, Liepājas 47. vidusskolā, Ventspils 6. vidusskolā, Ventspils Valsts ģimnāzijā, Privātajā Montesori sākumskolā, Rīgas Valsts 3. ģimnāzijā, Rīgas Dārzciema vidusskolā, Rīgas mediju un mākslas tehnikumā, Vidzemes tehnoloģiju un dizaina tehnikumā, Rīgas 47. vidusskolā, Babītes vidusskolā un Carnikavas vidusskolā.
“Skolotāja profesiju redzu kā iespēju atdot valstij un saviem skolotājiem daļu no tā, ko viņi ieguldījuši manā izaugsmē. Pedagogi sniedz sabiedrībai milzīgu vērtību, kas diemžēl nereti paliek nenovērtēta. Strādājot korporatīvajā vidē, man pietrūka dziļākas jēgas, bet skolā šī kopienas sajūta un tiešā ietekme uz skolēniem ir patiesa un nozīmīga,” savu izvēli kļūt par skolotāju pamato Kaspars Pakulis, kurš mācīs matemātiku un informātiku Rīgas Mākslas un mediju tehnikumā. Viņš ir ieguvis inženierzinātņu bakalaura grādu datorvadībā un datorzinātnē Rīgas Tehniskajā universitātē un iepriekš strādājis par tehnoloģiju konsultantu.
“Es vienmēr esmu mīlējusi mācīt. Arī citi ir teikuši, ka man tas padodas. Agrāk vairāk interesējos par dabu un dzīvniekiem, tāpēc par skolotāja darbu toreiz nedomāju. Taču dzīve mani noveda līdz krustcelēm – vai nu turpināt darbu savā nozarē ārzemēs, vai radikāli mainīt ceļu un palikt Latvijā. Izvēlējos otro variantu un pievērsties pedagoģijai,” stāsta programmas dalībniece Marina Mihailova, kura mācīs ķīmiju, bioloģiju un dabaszinātnes Ozolnieku vidusskolā.
Jaunā skolotāja turpina: “Pirmo reizi par programmu uzzināju, kad manas meitas skolotāja bija “Iespējamās misijas” absolvente. Tagad, kad arī pašas četri bērni ir izaudzināti, jūtu, ka skolas vide mani nebiedē un esmu gatava atvērt jaunu lapu. Manī ir daudz ideju, kā šo profesiju piepildīt ar jēgu un kā izmantot savu talantu.”
“Mani aizrauj STEM joma, jo tā attīsta jauniešu domāšanu un ļauj iepazīt inženierzinātņu radošo pusi. No sākotnējās tēva un dēla sacensību pieredzes esmu nonācis līdz vēlmei veltīt vairāk darba dienas jauniešu apmācībai. Ticu, ka dalīšanās ar zināšanām tikai vairo iespējas un rezultātus – kopā var paveikt daudz vairāk. Vēlos attīstīties pats un līdzi pavilkt jaunos censoņus, rādīt gan kā darīt, gan kā nevajadzētu darīt, lai iedvesmotu Latvijas jaunatni sasniegt vēl augstākus mērķus,” stāsta programmas dalībnieks un Carnikavas vidusskolas skolotājs Jānis Bērziņš.
STEM ir Latvijas tautsaimniecībai svarīga joma, tomēr tajā akūti trūkst dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas skolotāju, kā rezultātā pastāvīgi jūtams kvalificētu speciālistu deficīts. Tāpēc nodibinājums “Iespējamā misija” kopā ar energokompāniju Enefit jau otro gadu īsteno Līderības attīstības programmu “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM”, kurā tiek sagatavoti aizrautīgi un augsti motivēti STEM priekšmetu skolotāji.