KO SKOLĒNI DOMĀ PAR LAUKSAIMNIECĪBU?

Lai noskaidrotu skolēnu zināšanas un interesi par lauksaimniecības jomu un tās sniegtajām karjeras iespējām, kā arī mazinātu sabiedrībā pastāvošos stereotipus par zemnieku darbu mūsdienās, sadarbībā ar lauksaimniecības risinājumu uzņēmumu BASF Agricultural Solutions īstenojām aptauju, kurā piedalījās 7179 skolēni no 124 Latvijas skolām.

“Lauksaimniecības nozare ir nozīmīga Latvijas ekonomikas izaugsmes sastāvdaļa, tādēļ ir svarīgi, ka visas sabiedrības un arī skolēnu zināšanas par to ir ne vien pietiekamas, bet arī objektīvas. Lai izprastu, kur un kā rodas izejvielas veikalā nopērkamajai maizei, un lai apsvērtu domu par potenciālām karjeras iespējām 21.gadsimta lauksaimniecībā, skolēni nedrīkst dzīvot mītos par to, ka, piemēram, labības laukus apstrādā kumeļš vai zemnieks pastalās danco gar lauka malu, dziedādams tautasdziesmas ražas veicināšanai,” norāda nodibinājuma IESPĒJAMĀ MISIJA valdes locekle Ance Jaks, piebilstot, ka nodibinājuma īstenotās skolu programmas “Dzīvei gatavs” mērķis ir sniegt skolēniem tādas zināšanas, kas papildina skolu mācību programmu un vairāk ļauj izprast dažādu jomu praktisko pusi, tādējādi sagatavojot skolēnus dzīvei pēc skolas beigšanas.

Pie nodibinājuma IESPĒJAMĀ MISIJA vērsās lauksaimniecības risinājumu uzņēmums BASF Agricultural Solutions ar iniciatīvu runāt par Latvijas sabiedrībā pastāvošajiem mītiem lauksaimniecības kontekstā, un to potenciālo ietekmi uz jauniešu izvēli veidot karjeru lauksaimniecības nozarē. Tādēļ, lai noskaidrotu, kādi tad priekšstati par lauksaimniecības nozari pastāv skolēnu auditorijā, šī gada rudenī tika īstenota valsts mēroga skolēnu aptauja klašu grupā no piektās līdz devītajai klasei.

Aptaujas rezultāti liecina, ka skolēni savas zināšanas lauksaimniecības jomā novērtē kā viduvējas.

Vairāk nekā 34% skolēnu, kas piedalījās aptaujā, norādīja, ka lauksaimniecības nozare viņus neinteresē, savukārt 17,4 procenti labprāt būtu zemnieki ar savu saimniecību, un 5,5 procenti labprāt būtu agronomi. Taču vairāk nekā 31 procents norādīja, ka vēl nav domājuši par to, ko darīs nākotnē.

Jautājot skolēniem, kādas profesijas zemkopības nozarē viņi var nosaukt, lielākā daļa skolēnu nosauca agronoma, traktorista, dārznieka, zemnieka un lauksaimnieka profesijas, kas, kā atzīst sadarbības partneri, ir tikai neliela daļa no karjeras iespējām šajā nozarē. Atvērtajos jautājumos skolēni lielākoties apliecina savu izpratni par lauksaimniecības jomas nozīmīgumu, un galvenokārt savā ikdienā to izjūt, lietojot pārtikā lauksaimniecības saražoto produkciju vai arī savā ģimenē un paziņu lokā pazīstot kādu lauksaimnieku.

Aptaujas rezultātā visaktīvākajā skolā – Salacgrīvas vidusskolā, no kuras aptaujā piedalījās visvairāk skolēnu, tika organizēta “Lauku diena skolā”, kuras ietvaros lauksaimniecības uzņēmumu BASF Agricultural Solutions un LATRAPS pārstāvji skolēniem stāstīja gan par lauksaimniecības nozari, dažādām profesijām un karjeras iespējām šajā nozarē mūsdienās, gan arī par tādiem praktiskiem jautājumiem, kā grauda ceļš līdz maizei.

SIA BASF agronoms-konsultants Uģis Ozoliņš norāda: “Redzam, ka joprojām sabiedrībā pastāv dažādi mīti un aizspriedumi par lauksaimniecību Latvijā. Tādēļ ir nepieciešams parādīt, ka mūsdienās lauksaimniecība ir moderna, tehnoloğiski attīstīta un aizraujoša. Lauksaimniecībā ir dažādas karjeras iespējas, ar kurām mēs jauniešus iepazīstinājām, un cerams, ka kāds no viņiem izvēlēsies strādāt šajā nozarē jeb darīt nozīmīgāko darbu uz Zemes.”

Savukārt lauksaimniecības uzņēmums LATRAPS  norāda, ka lauksaimniecība ir perspektīva nozare gan pasaules, gan Latvijas kontekstā, un tajā vienmēr būs nepieciešami zinoši un spējīgi speciālisti. “Mēs apzināmies, cik svarīga ir šāda ilgtermiņa  iesaiste – doties uz skolām un lauzt stereotipus par karjeras ceļiem nozarē. Ir būtiski būt tuvu jauniešiem, izglītot un parādīt, kādas ir viņu iespējas. Piemēram, agronoma, lauksaimniecības tehnikas mehāniķa vai graudu tirdzniecības speciālista profesijas ir ne tikai konkurētspējīgas darba tirgū, bet arī aizraujošas un inovācijām bagātas. Esam pagodināti sadarboties ar IESPĒJAMO MISIJU un būt to Latvijas uzņēmumu vidū, kas saredz, cik nozīmīgs ir darbs ar skolēniem. Uzņēmumi, iesaistoties izglītojošajā darbā var parādīt, kāda tad ir mūsdienu lauksaimniecība un kāda būs tās nākotne. Iesaistoties sarunā ar skolēniem ir iespēja iedvesmot nākamo paaudzi, kas turpinās attīstīt lauksaimniecību un cels to vēl augstākos līmeņos. Visi jaunieši izaugs un daži kādu dienu būs Latvijas spožākie prāti lauksaimniecībā, taču, lai tā notiktu, par lauksaimniecības nozīmi, iespējām tajā šodien un nākotnē, jāizglīto jau skolā,” vēstī LATRAPS pārstāvji.

Uzskatām, ka uzsāktā sadarbība ar Latvijas skolām ir veiksmīgs starts ilgtermiņa iniciatīvai, un BASF Agricultural Solutions komanda ir apņēmības pilna turpināt organizēt “Lauku dienas” arī citās skolās Latvijā. Jau šajā mācību gadā programmas “Dzīvei gatavs” ietvaros SIA BASF izglīto skolēnus par lauksaimniecības nozari, piedāvājot uzskates materiālus, ko skolotāji var izmantot dabaszinību jomas mācību priekšmetos.


Ikvienam uzņēmumam, valsts institūcijai vai nevalstiskai organizācijai ir iespēja piedalīties skolu programmā “Dzīvei gatavs”, izglītojot skolēnus par dažādām nozarēm un to teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, tādējādi sniedzot ieguldījumu izglītības kvalitātes uzlabošanā un pieejamībā Latvijas skolās. Skolu programma “Dzīvei gatavs” ir atbalsts skolotājiem un palīgs skolēniem dažādu mācību priekšmetu apguvē, lai gūtu izpratni par skolā apgūstamo zināšanu un prasmju pielietojumu dzīvē. Plašāka informācija par programmu “Dzīvei gatavs” pieejama programmas mājas lapā www.dziveigatavs.lv.

Previous
Previous

VIZĪTE PIE EDURIO KOMANDAS

Next
Next

ATMIŅĀ PALIEK AIZRAUTĪGI UN ATVĒRTI SKOLOTĀJI