KĀDUS PEDAGOGUS VAJAG PIRMSSKOLĀM?

Kāda šobrīd ir situācija ar pirmsskolas skolotāju pietiekamību un sagatavotību darbam ar bērniem? Kāda ir mana kā vadītājas vīzija un vajadzība attiecībā uz darbinieku piesaisti manai iestādei? - uz šiem jautājumiem atbild Jolanta Kupriša, Ozolnieku PII “Pūcīte” vadītāja.

Pirmsskolas izglītības iestādēs pietrūkst pirmsskolas skolotāju, tāpat pirmsskolas mūzikas un sporta skolotāju, atbalsta personāla (logopēds, psihologs, speciālais pedagogs).

Saskaramies ar situāciju, ka darbu iestādē lielākoties uzsāk tikko studijas uzsākuši pedagogi. Tas liecina domāt par to, ka pirmsskolas pedagogi kā speciālisti pietrūkst un ka jaunie pedagogi (universitātes it kā sagatavo pietiekamu skaitu speciālistu) nozarē nestrādā ilgi un maina nodarbošanos. Iespējams nepietiekamas psiholoģiskās un profesionālās sagatavotības dēļ jaunie pedagogi ātri "izdeg".

Pieredzējuša pedagoga ienākšana iestādē nozīmē pedagoga vakanci citā izglītības iestādē, notiek darbinieku migrēšana.

Situācijā, kad studējošo pedagogu skaits iestādē tuvojas apmēram pusei no iestādē strādājošo pedagogu skaita, grūtības rada nodrošināt pilnvērtīgu metodisko un psiholoģisko atbalstu jaunajiem darbiniekiem, kuri paralēli pilnas slodzes darbam arī studē. Šie pedagogi ir arī mammas, šis viss noteikti rada privātās un darba dzīves disbalansu.

Lai jaunie pedagogi veiksmīgāk iekļautos, nepieciešams strādāt pie izpratnes par reāliem pedagoģiskā procesa organizēšanas principiem grupā (iespējams, vērojot pieredzējušu, novērtētu pedagogu darbībā citur - bāzes paraugiestāde pie universitātes) - pozitīvi disciplinēšanas paņēmieni utt.; vides iekārtošanas principiem, paņēmieniem atbilstoši bērnu vajadzībām, interesēm, mācību satura programmai; vecumposma attīstības raksturojuma izpratnes; izpratnes un prasmju apguves par bērnu ar īpašām vajadzībām iekļaušanu grupā u.c. Noteikti nepieciešams arī strādāt pie pirmsskolas pedagoga personības izaugsmes - iniciatīvas uzņemšanās, savu personīgo robežu apzināšanās, prasmes cieņpilni par to runāt ar kolēģiem, prasmes un drosmes vadīt sarunas ar vecākiem, piemēram, par bērnu attīstību, prasmes patstāvīgi meklēt risinājumu un atbalstu dažādās situācijās.

Domājot vispārināti par darbinieku piesaisti izglītības iestādēm, būtu nepieciešams domāt par studiju, darba un privātās dzīves sabalansētību darbinieku dzīvē, metodisko atbalstu darba un studiju vidē. Iespējams nepieciešams mainīt studiju formu, liekot lielāku uzsvaru uz pozitīvo praksi nevis teoriju, supervizora/mentora atbalstu jaunajam pedagogam visu studiju laiku un divus gadus pēc studijām. Iespējams, noderīgi būtu mainīt pirmsskolas kā iestādes darba laiku, piemēram, samazinot darba stundas vai vismaz nodrošinot bērnu pieskatīšanu rīta un vakara stundās.


Aicinām ikkatru iesaistīties pozitīvu pārmaiņu veicināšanā izglītībā, veicot ziedojumu Iespējamai misijai platformā Mobilly vai te pat mūsu mājaslapā! 2023. gadā mēs vēlamies piedāvāt Latvijai jaunu līderības un izglītības programmu, kuras ietvaros piesaistīsim un pašvaldību izglītības iestādēs izvietosim un mērķtiecīgi atbalstīsim jaunus pirmsskolas skolotājus, un mums vajag sabiedrības vienošanos kopīgā pieprasījumā pēc pārmaiņām.

Previous
Previous

ATMIŅĀ PALIEK AIZRAUTĪGI UN ATVĒRTI SKOLOTĀJI

Next
Next

ODA PIRMSSKOLAS SKOLOTĀJA PROFESIJAI